Der arbejdes på Jeksendalskolen med forskellige pædagogiske tilgange:
Low arousal, ud fra en tanke om at børn gør det godt når de kan, og en bevidsthed om at ansvaret for den rogivende pædagogik tilfalder skolens personale. Vi søger konstant at være i udvikling, og at blive dygtigere reflekterende praktikere af de situationer, som vi er i med børnene.
En neurologisk tilgang, der tager højde for de underliggende neurobiologiske årsager til elevernes adfærd og læringsmæssige udfordringer. Ved at forstå, hvordan hjernen fungerer hos vores elevgruppe, kan pædagoger og lærere udvikle bedre pædagogiske strategier og interventionsmetoder, der er mere tilpassede elevernes særlige behov.
En høj grad af struktur, hvilket indebærer tydelige rammer, en vedvarende og klar guidning af eleverne, ligesom omgående feedback, mange pauser og positive forstærkningsstrategier er i centrum for det pædagogiske arbejde. Eleverne støttes af trygge voksne ind i zonen for nærmeste udvikling.
Anerkendelse og mentalisering, da vi søger at støtte eleverne i at udvikle en positiv selvopfattelse, sociale kompetencer og følelsesmæssig intelligens. Vi vil have et miljø præget af respekt, empati og åbenhed, hvor børn føler sig trygge og værdifulde. Der arbejdes i små genkendelige og trygge voksenteams omkring hver klasse således ser vi at der skabes balance mellem individ og fællesskab.
En systemisk tilgang, da eleverne på Jeksendalskolen ofte er en del af komplekse systemer, herunder familie, skole, myndighed, rådgivning og sociale netværk. Vi har fokus på at forstå og agere i disse systemer for at støtte elevens udvikling og trivsel.
Jeksendalskolen sigter imod at elever i udskolingen kan tage eksamen i flere eller alle eksamensfag.
Dette er vigtigt for os, da det kan styrke elevernes fremtidsmuligheder, samt give dem bedre selvværd og tro på egne evner. Forskning og empiri på området viser desuden at elever der gennemfører FP9 har større mulighed for at klare sig i livet som duelige samfundsborgere og få et job eller klare en ungdomsuddannelse.